05.07.23 var det offisiell åpning av det nye VTA-bygget i Storgata 41. Dette ble feiret med snorklipping og storfint besøk. Tilstede var administrerende direktør Annette Ekman, økonomisjef Torgeir Skjevik og avdelingsleder Kathrine Kanebog Thorsen og alle andre ansatte i VTA Harstad. I tillegg fikk vi besøk av ordfører i Harstad Kari-Anne Opsal og varaordfører i Kvæfjord Birger Holand. Begge kommunene er deleiere av Inko as, og syns det er spennende å se utviklingen i bedriften. Representanter fra NAV, som er Inkos største oppdragsgiver, stilte også på åpningen. I tillegg kom representantene Espen André Ludvigsen og Karoline Gabrielsen fra styret i Inko AS.
Æren av å klippe snoren fikk Ordfører Kari-Anne Opsal, VTA-ansatt Anders Olsen og avdelingsleder Kathrine Kanebog Thorsen.
Storgata 41 var ferdig bygget i 1970, og har siden da vært i Inko sitt eie. Ved etablering stod Inko for Industri og kontortjeneste, og jobbet også da med å få folk i jobb. Når det i dag gjennoppstår i ny drakt i 2023 er formålet til bygget det samme, men navn, utseende og metodikk er mye forandret gjennom tiden. Inko står nå for Inkludering og kompetanse, noe som perfekt representerer formålet til bygget. Bygget skal huse rundt 50 ansatte i Varig tilrettelagt arbeid, veiledere og arbeidsledere. Varig tilrettelagt arbeid skal legge til rette for arbeidsoppgaver som er tilpasset den enkelte. Se som blir ansatt i Varig tilrettelagt arbeid har fått innvilget uføretrygd fra NAV. I Storgata 41 har vi arbeidsoppgaver innen kantine, renhold, vaskeri, frukt og transport og logistikk. De ansatte jobber med arbeidsoppgaver de er interesserte i, og får støtte og kompetanseheving på jobb. Inko mener at det å bidra til at så mange som mulig har en meningsfull arbeidshverdag er et av våre viktigste samfunnsoppdrag.
Etter en lang tankeprosess rundt hva Inko skulle gjøre med bygget, som var begynt å merke tidens tann, ble det besluttet å gi det et skikkelig løft for å forlenge livet til det historiske bygget. Med oss i den prosessen har vi hatt Harstadbygg Bolig. Bygget ble endevendt og gransket for å finne best mulig utnyttelse av lokalet. Det har vært en spennende og givende prosess med en god byggpartner. De ansatte som jobber på VTA har fått vært med på prosessen i å tilrettelegge og planlegge nytt lokale. Bygget slik det framstår nå ivaretar alle krav om universell utforming, som er viktig da vi har en variert og mangfoldig ansattegruppe.
Det var viktig for oss i denne prosessen å fokusere på at bygget ikke bare skulle være praktisk, men også stilig og moderne. Det er lagt mye tanker inn i interiør, farger og utforming. I tillegg har det vært viktig å fokusere på at bygget skal tilrettelegge for en så digital arbeidshverdag som mulig. Bygget har koselige pausesoner, praktiske arbeidsstasjoner, digitale møterom og undervisningsrom. Etter anbudsrunde var det Inventum Copysafe AS som ble leverandør av både tekniske løsninger og interiør. Samarbeidet har her også vært godt, og vi har sammen kommet frem til løsninger som på en god måte kombinerer de praktiske hensyn man må ta på en arbeidsplass med stil.